2013-05-Curaçao-St.Maarten

[anchor id="20_mei_2013"]

20  mei 2013, Curaçao

De laatste uurtje op Curaçao deden we Punda nog in noodtrein vaart aan en lunchten we nog lekker buiten. Om 16.00 uur staat de KLM-vogel voor ons klaar en komt er een einde aan onze vakantie in de Carib waar we genoten van de schoonheid van Sint Maarten, Anguilla en Curaçao.

[svgallery name=”2013-05-20-curacao”]

[anchor id="19_mei_2013"]

19  mei 2013, Curaçao

Onderweg naar de noordkust, via Shete Boka  bezochten we een kunukuhuisje  waar ooit prinses Beatrix een bezoek bracht, Kas di Pal’i Maishi  Bij Boka Tabla is de lava goed zichtbaar en beuken de golven tegen de rotskust. Bij het eettentje, dat ooit uit een simpele tafel met wat gasflessen bestond, aten we een Creoolse maaltijd, Kuminda Krioyo. Tot slot nog naar de uiterste westpunt van het eiland gereden. Nog even een keer genieten van het strand met een heerlijke piña bij  Kokomo Beach We ontmoetten Nicole nog bij Tempo Doeloe.

[svgallery name=”2013-05-19-curacao”]

[anchor id="18_mei_2013"]

18 mei 2013, Curaçao

Wat een dag. Om 8.30 uur stonden we op het Brionplein voor een fotowandeling door Otrabanda onder leiding van Caroline Castendijk. Wat heerlijk om uitgebreid tijd te nemen om foto’s te maken, het resultaat is er ook naar! Mijn thema van de dag was: mensen en ook dat is gelukt. Op een gegeven moment stonden we zelfs al dansend in een of ander klein café en om 11.00 uur zaten we al aan de drank! Door al deze gezelligheid namen we om 13.00 uur pas afscheid van de groep. Hoog tijd voor een lunch, via het Rif Fort kwamen we bij een Indiaans restaurant met magnifiek uitzicht op Punda en de pontjesbrug. Vervolgens naar de openlucht expositie van Hanneke Floor in het Curaçao Museum. Via Scharloo terug naar onze B&B, snel een duik in het zwembad en ons gereed maken voor het verrassingsdiner dat Loeki als verjaardagscadeau aan GJ had gegeven. Onze taxi stond om 18.30 uur voor de deur en bracht ons naar het schitterende restaurant Jaipur op het hotelterrein van Kura Holanda . Bij een hotel moet in dit geval niet gedacht worden aan één gebouw, maar hier is een vervallen wijk van Willemstad getransformeerd in een authentiek Curaçaos hotel met straatjes, binnenpleinen, restaurants enz. Wat een heerlijke avond onder de sterrenhemel bij het zwembad. Op afroep haalde taxi Loeki ons op.

[svgallery name=”2013-05-18-curacao”]

[anchor id="17_mei_2013"]

16 en 17 mei 2013, Curaçao

Loeki gunt ons ook een kijkje in het dagelijkse leven van Curaçao, zo deden we boodschappen bij de mega-supermarkt Mangusa en vonden we na vier adressen eindelijk een werkende autopomp voor de banden (pomp nr.1 werkte de lucht wel maar had geen meter, nr 2. was alles stuk van, nr.3 had wel een meter maar die was stuk en uiteindelijk heeft de bandenboer voor 2 gulden de boel weer op de juiste spanning gebracht), maar ook zagen we vele idyllische baaien: Kokomo (goede lunch), Kontiki, Mambo, Blue Bay (aanrader), Kleine Knip, Grote Knip, Porto Marie (afrader, grrr wat een stank en stoel-aan-stoel). Een speciale vermelding voor Coral Estate, meld bij de toegangspoort dat je komt voor restaurant Karakter en je krijgt toegang tot een mooie, niet-toeristische baai. Restaurant Karakter maakt hier de droom compleet. Wij genoten dan ook van een overheerlijke lunch en diner; waarbij de tafels aan de kustlijn staan, verlicht door fakkels. Romantiek ten top. Bij Pirate Bay tref je een gelijksoortige tafelopstelling; heerlijk voetjes in het zand en laat het eten maar komen! Ook maakten we een avondwandeling onder begeleiding van een gids naar de bergtop van St. Michiel  en zagen we flamingo’s bij Jan Kok.

[svgallery name=”2013-05-17-curacao”]

[anchor id="15_mei_2013"]

15 mei 2013, Curacao

Uitslapen is er niet bij in deze vakantie 🙂 om 9.00 uur stond Loeki bij ons voor de deur, maar daardoor hebben we vandaag weer veel van het eiland gezien. Eerst naar Chobolobo, de likeurfabriek waar we de dag goed begonnen met een likeurproeverij.  Een mooie start ….. . Vervolgens naar één van de honderd landhuizen die Curaçao rijk is, na een flitsbezoek aan de mall Zuikertuintje genoten we van een welverdiende koffie bij Délifrance. Het hooggelegen Fort Nassau leverde mooie omgevingsplaatjes op en bij Ivonne stortten we ons weer op een vol bord eten. Ivonne is gesitueerd in een grote hal waar diverse eetkramen onder één dak zijn gevestigd en waar gezamenlijk aan lange tafels wordt gegeten. Via de markt bekeken we nog het een en ander in de stad en aan de boulevard. Waar (te) hippe strandtenten worden afgewisseld door authentieke hotelletjes. Alsof we nog niet genoeg hadden gedaan, namen we deel aan een stadswandeling door één gedeelte van Willemstad, namelijk Otrabanda. Het aan de overkant gelegen gedeelte heet Punda. Tot slot aten we de lokale specialiteit Keshi Yená bij een restaurant met schitterend uitzicht over de natuurlijke zeehaven en de pontjesbrug. Wat een dag en ik ben vast nog iets vergeten ……..

[svgallery name=”2013-05-15-curacao”]

[anchor id="14_mei_2013"]

14 mei 2013, St. Maarten

Vandaag vroeg uit de veren om terug te vliegen naar Curaçao. Dat de inwoners van St. Maarten toch ook redelijk relaxt zijn, bleek uit het feit dat onze rental car chauffeur het geen enkel probleem vond om nog even bij de supermarkt te stoppen voor de laatste tax free inkopen. Waar maak je dat nou mee?

Aangekomen op Curaçao een bijna vertrouwd beeld, Loeki bij de aankomsthal. Vanaf nu zou het gedaan zijn met onze rust :). Eerst even inkopen doen bij de AH-XL, spullen naar onze appartement BBCuraçao gebracht, rondtoer over het eiland met een bezoek aan de werkelijk schitterend aangelegde golfbaan Santa Barbara en als afsluiting een diner bij Seaside Terrace. Een visrestaurant op het strand. Wat wil een mens nog meer: een dagvers Lion-visje onder de wuivende palmen met een Amstel Bright in de hand. Loek, je bent een fantastische gids en het feest begint net …..

[svgallery name=”2013-05-14-curacao”]

[anchor id="13_mei_2013"]

13 mei 2013, St. Maarten

Vandaag was GJ zijn dag; deze jongeman werd maar liefst 46 jaar 🙂 Bij een verjaardag hoort natuurlijk gebak. Via internet had ik een toptent gevonden Sarafina. Al watertandend aan de balie maakten we onze keuze. Het zag er allemaal zo lekker uit dat we onze lunch ook gelijk maar meenamen. We deden nog een flitsbezoek aan Pic Paradis, het hoogste punt van het eiland met een fenomenaal uitzicht! Daarna was het relax time op ons privéstrand.

[svgallery name=”2013-05-13-verjaardaggj”]

[anchor id="12_mei_2013"]

12 mei 2013, St. Maarten

Vandaag was het een lui vakantiedagje. Veel verder dan de Sunset beach bar zijn we niet geweest alwaar we (opnieuw) van een van Dobben hebben genoten en naar de laag overscherende vliegtuigen hebben gekeken. Het blijft een prachtige locatie op Sint Maarten.

[svgallery name=”2013-05-12-sunsetbeach”]

[anchor id="11_mei_2013"]

11 mei 2013, St. Maarten

Vandaag was een relatief rustig dagje. We zijn eerst naar Grand Case geweest om even aan het strand te hangen (60 dollar voor een simpele lunch met weinig smaak) en daarna doorgegaan naar Philipsburg om het verjaardagscadeau voor GJ te kopen. Het was inmiddels het einde van de middag en de verkoper wilde na wat moeizaam onderhandelen dan toch een deal sluiten voor een GoPro Hero3 inclusief extra batterij en wat accessoires voor een goede prijs. Dit gaat weer leuke filmpjes opleveren van het roeien en skaten 🙂

Op weg naar huis wat lekkers meegenomen van Zeebest en werkelijk waar heerlijk eten bij een Roti shop 🙂 9 dollar voor een maaltijd met meer smaak dan we tot nu toe zijn tegengekomen. Jammie!

Al die warme dagen hier op het eiland leveren af en toe ook de nodige onweersbuien op. Normale mensen zoeken dan een veilig heenkomen, de enthousiaste fotograaf zet echter zijn statief
en camera neer (wel op een veilig overdekt balkon) en gaat een poging doen om mooie plaatjes te schieten.

Zie hier het resultaat.

[svgallery name=”2013-05-11-onweer”]

[anchor id="10_mei_2013"]

10 mei 2013, St. Maarten en Anguilla

Soms heeft een jetlag ook voordeel: vanaf ’s morgens 4.30 uur zijn we wakker. We konden dus lekker op tijd op stap. Via een gebakstop gingen we naar Marigot om vandaaruit naar het eiland Anguilla te gaan. Aanvankelijk stond het eiland St. Barts op het programma, maar van een taxichauffeur hoorde we dat Anguilla veel authentieker en minder duur is.

Al snel begrepen we waarom de paspoorten mee moesten en een immigratieformulier ingevuld moest worden: we gingen namelijk naar een Britse kolonie. Na een wilde bootreis werden we op het eiland ‘verwelkomd’ door allerlei taxichauffeurs enz., maar wij besloten lopend het eiland te verkennen. Totdat we langs een quad-verhuur liepen, wauw dat staat al tijden op mijn bucket list en het bleek nog enigszins betaalbaar te zijn ook. Doen dus. Wat een gave ervaring. Het was wel even wennen dat we links moesten rijden,

Eerst reden we naar het veelbesproken Shoal Bay: paradijs op aarde! Na een zwem- en eetpartij reden we nog oosterlijker. Alhoewel bijna onmogelijk werd het steeds mooier en mooier. Op het authentieke strand van Scilly Cay waren we de enige gasten en circa 100 meter uit de kust lag een mini-eiland met een restaurant. Als je daar wilt eten, moet je zwaaien en word je met een boot gehaald. Over dit eiland kan ik uren doorschrijven: het was er relaxt, geen hekken om de huizen en de mooiste stranden. Als je op St. Maarten bent, is het zeker de moeite waard de vijftien minuten durende oversteek te maken.

Na deze indrukwekkende ervaring hadden we alleen nog energie om een eitje te bakken om vervolgens als roodverbrande kreeften in slaap te vallen.

[svgallery name=”2013-05-10-vakantie”]

[anchor id="07_mei_2013"]

7, 8 en 9 mei 2013, Curaçao en St. Maarten

Alhoewel we onze vrienden/familie in het verre ‘Nederland’ missen, is het ook aanleiding voor een mooi reisje. Dus op naar Curaçao en St. Maarten. Onze heenreis naar Curaçao had een tussenstop op St. Maarten, maar helaas is het niet toegestaan dan vast uit te stappen, dus reisden we eerst door naar Curaçao waar wij door Loeki zeer gastvrij werden onthaald. In een middag tijd liet Loeki ons al het nodige van het eiland zien om te eindigen met een daghap op het Wilhelminaplein. Op de veranda van Loeki haar paradijsje genoten we nog tot laat van het heerlijke weer en de nodige wijn.

De volgende dag vroeg uit de veren, want wij vlogen terug naar St. Maarten alwaar we eigenlijk de zus en zwager van GJ zouden bezoeken in hun tweede huis. Helaas werd hun reis op het laatste moment gecancelled, maar de schoonmaakster zou ons nu oppikken op het vliegveld. Aangezien we vertraging hadden, had ze de sleutel bij de infobalie afgegeven. Aangekomen bij het appartement bleek het de infobalie op het vliegveld te zijn. Daar stonden we dan zonder sleutel. Wonderbaarlijk was de bewaking zo aardig zijn auto zonder enig onderpand aan ons te lenen om terug te gaan naar het vliegveld. Kortom, na een hoop gedoe genieten we nu met z’n tweeën van het schitterende appartement aan zee. Deze middag gingen we zelf de bekende vliegtuig taferelen bekijken. Het filmpje zegt genoeg,

Moe van de jetlag sloten we de dag af met de afhaal Thai.

Helaas werden we de volgende dag gewekt door enorm gekletter. Voor de Iny-kenners onder ons een bekend tafereel, regen waar ik ook ga,

We besloten een auto te huren om toch nog iets te kunnen ondernemen en reden naar Pittsburgh Pilsburg Philipsburg. Dit is de plaats waar de cruiseschepen aanleggen en is een en al toerisme met een hoop taxfree winkels.

Sint Maarten-weetjes

• Er is een diamantmijn
  • Munteenheid: NAF, maar ook dollars rollen in grote getale over de toonbank
  • Spreektaal: overwegend Engels. Tot mijn verbazing wordt er nauwelijks Nederlands gesproken
  • Het eiland bestaat uit een Nederlands en Frans-gedeelte
  • Het schijnt hier ook weleens mooi weer te zijn