2014-03-Maleisië

[anchor id=”15_mrt_2014″]

15 t/m 17 maart 2014

Bandar Seri Begawan (BSB), Brunei

Brunei is een oliestaat op het eiland Maleisisch Borneo. De oliewinning heeft dit land zo rijk gemaakt. De inwoners zijn trots op hun sultan, die ervoor heeft gezorgd dat er geen belasting hoeft te worden betaald, gezondheidszorg is gratis en criminaliteit een onbekend fenomeen. De sultan vaart rond in een jacht van Van Lent, vandaar dat ik het land kende en nu dan ook wel wilde zien.

De vlucht met MASwings was een ervaring op zich. Wat een service! In Mulu maakten we een tussenlanding. Alhoewel dat nog steeds Maleisië is, moesten we uitstappen en via de ene kant de aankomsthal (groot woord voor een houten gebouw) in en via de andere kant moesten we langs immigratie (yep, weer een stempeltje J) weer naar het vliegtuig lopen. We zaten nog niet of de motoren werden al gestart, geen gedoe met wachttijden enz. Wat ziet Mulu er schitterend uit met enorme jungle en opvallend was de oorverdovende stilte, zelfs naast het ‘vliegveld’. Wat een rust.

Alhoewel het vanaf Mulu nog maar 15 minuten vliegen was naar Brunei, kregen we weer een drankje en snack. Op het vliegveld van Brunei liggen rode lopers van de landingsbaan naar de aankomsthal. Ook een nieuw fenomeen J. Ik zou opgehaald worden door de hotelbus, maar uiteraard was die in geen velden of wegen te bekennen. Na een kwartier ging ik maar op zoek naar een ATM, want ik had nog geen enkele Brunei dollar in mijn zak voor de taxi en plots stond daar de chauffeur met mijn naambordje voor me! Ook weer zo vriendelijk, eerst samen naar de bank en toen naar het hotel Jubilee.

Mijn hoofd stond nog nergens naar en ik wilde alleen maar met Nederland bellen. Helaas wifi gaf amper signaal in de eerste twee kamers. Toen ik me weer bij de receptie meldde, zou er iets worden geregeld. En dat werd er: ik heb het penthouse met super wifi en de ochtendkrant. Alhoewel intens verdrietig ben ik de receptioniste een uitgebreide hug gaan brengen. Ook hier is iedereen weer zo begaan. Zoals reeds op FB geschreven, maak ik mijn reis af.

Via het hotel deed ik een gratis stadstour met bezoek aan uiteraard diverse moskeeën, lokale markt en water village. Verder ben ik naar een waterval op 15 minuten lopen vanaf het centrum geweest.

Toeristen zijn hier nauwelijks en blijkbaar een leuke afleiding, want iedereen wil met je praten en als ik de weg vraag, begeleiden ze me graag naar mijn bestemming.

Ook zo bizar: toen ik aan mijn bakje koffie zat, kwam een wat onguur uitziende man naast mij zijn handen wassen. Toen die wegliep, kwam een andere gast naar me toe om te zeggen dat ze me in de gaten hield of alles wel goed ging. Big sister is watching me!

Weetjes

• Ongehuwde koppels mogen niet samen uit. Wel in aanwezigheid van meerdere vrouwen. Nou begrijp ik ook waarom ik zo vaak alleen mannen in een restaurant enz. zie
  • Er wordt vijf keer per dag gebeden
  • In Brunei nauwelijks hoogbouw, omdat niks hoger mag zijn dan de moskee
  • Brunei is rijk, maar heeft absoluut niet de allure van Dubai
  • Het is hier zinderend heet. In tegenstelling tot Kuching waar ik zelfs behoorlijk wat regen had.

[svgallery name=”2014-03-15-brunei”]

[anchor id=”10_mrt_2014″]
10 t/m 14 maart 2014

Kuching (kattenstad), Maleisisch Borneo

Het was gewoon weer wennen om in het rommelige Azië terug te zijn.

Ik ben van Singapore naar Maleisisch Borneo (Kuching) gevlogen. Maleisië bestaat uit twee delen: het vaste land waar KL ligt en het eiland Maleisisch Borneo. Kuching ligt aan de westkant. Alhoewel hier van alles te doen is, moest ik eerst bijkomen van mijn stedenbezoeken. Daarnaast kreeg ik ook twee slechte berichten: zowel GJ zijn moeder als mijn moeder zijn in het ziekenhuis opgenomen. Dus eigenlijk was ik ook niet in de stemming voor aapjes kijken in de jungle enz. Kuching is een layback stad; dus dat heb ik dan ook maar gedaan. Gegeten, gemasseerd, tai chi gekeken en genoten van mijn lekkere hotelletje met slechts vijf kamers en een zwembad in junglesfeer, Planet Borneo Lodge.

Toen het onderzoeksresultaat van mijn moeder bekend werd, heb ik alleen nog maar kunnen huilen. Ik zat met mijn handen in het haar niet wetende of ik gelijk huiswaarts zou keren of niet. Wat ben ik goed opgevangen in mijn hotel. Iedereen was met mij begaan en toonde interesse. De hotelmanager heeft zelfs tot 4 uur ’s nachts troostend met een fles huisgebrouwen rijstwijn naast mij gezeten. In afwachting van de verdere ziekenhuisonderzoeken, besloot ik mijn ticket naar Brunei toch maar te gebruiken.

[svgallery name=”2014-03-10-maleisie”]

[anchor id=”08_mrt_2014″]
8 t/m 10 maart 2014

SINGAPORE, het andere Azië

Al mijn belevenissen in Singapore heb ik eerst moeten laten bezinken. Wat een stad/land! Om mijn verhaal niet te lang te maken, maak ik een opsomming.

Ligging

• Een eiland in het zuiden van het vaste land van Maleisië
  • Het hele land bestaat alleen uit de stad Singapore
  • Ruim 5 miljoen inwoners op een stukje land van 714 km2 (Nederland is 37.000 km2)
  • De rijkdom komt alleen voort uit handeldrijven, alle schepen moeten via Singapore.

Sfeer enzovoorts

• Ik had het gevoel in utopia te zijn beland
  • Iedereen even vriendelijk en blij lachend en/of verliefd. Ze laten de metro gewoon voorbij schieten als je iets vraagt. De stad is super veilig
  • Mensen rennen en fietsen door de hele stad
  • Alle soorten gelovigen leven in harmonie met elkaar. Ik maakte het mee dat een Moslim-kindje geen Engels tegen mij sprak en die werd gelijk gecorrigeerd
  • Roken is alleen toegestaan binnen de gele lijnen
  • Geen vuiltje op straat
  • Er zijn ook nog lokale eetmarkten; waar je voor € 2,- een heerlijke maaltijd hebt. Zoals alles, is dit ook keurig en zelfs met wasbakjes om de handen te wassen en ook nog koffie uit een zakje
  • Curry voor ontbijt, jammie
  • Overal zijn bordjes voor. Het kan niet fout gaan!
  • Paraplu’s: niet voor de regen, maar voor de zon
  • Metrokaartjes worden hergebruikt door opnieuw saldo op te laden
  • De temperatuur is perfect, lage luchtvochtigheid en altijd een heerlijk briesje
  • Ik verbleef bij Susan en Marc in de witte villa op een van de foto’s. Ook weer via airbnb.nl. Ik had geen betere keuze kunnen maken. Een eigen slaap-/ badkamer, gebruik van keuken, gezelligheid van andere gasten (’s avonds gezellig met z’n allen aan de waterpijp J) en zeer betaalbaar
  • Munteenheid Singapore dollar.

Bezienswaardigheden

Eigenlijk teveel voor drie dagen. Wat ik heb gezien:

• Singapore met de boot
  • Marina Bay. Een kleine toelichting is op z’n plaats. Het gebouw bestaat uit drie poten met bovenop een ‘boot’. De glazen kopse kanten zijn gangen, waar je dus mensen zag oversteken van de ene naar de andere kant. De lange kanten zijn hotel en de rest zijn over-de-topwinkels. Ik had het idee wat thee te kopen voor GJ, alhoewel hij goud waard is, vond ik de prijs van € 160,- voor vier doosje thee toch te ver gaan. De ‘boot’ is het dakterras met zwembad voor de hotelgasten.
  • Het lichtfestival
  • Wat een sfeertje op straat, met name op zondag als iedereen flaneert over de boulevards
  • Clarke Quay, met een Mediterranees sfeertje
  • Met het reuzenrad tot 165 meter hoogte. En ook hier weer bijzonder: airco in de gondel en zelfs de mogelijkheid tot dineren
  • Gardens at the bay. Twee grote koepels: 1 voor de bloemen en 1 voor de jungle. Kunstzinnige bomen en een schitterende architectuur
  • Met de kabelbaan naar Sentosa island. Dit eiland is omgetoverd tot één groot pretpark met werkelijk alles wat je kan bedenken
  • Holland Village, slechts 1 metrohalte van ‘mijn’ villa. Een zeer gezellig gedeelte van Singapore
  • De meeste bezienswaardigheden rondom Marina Bay
  • Tussen alle moderne architectuur toch ook nog mooie oude gebouwen.

[svgallery name=”2014-03-08-maleisie”]

[anchor id=”07_mrt_2014″]
Vrijdag 7 maart

Oeps, behoorlijk last van een jetlag. Dus niet veel geslapen met als voordeel dat ik weer vroeg op pad kon. Ik wil natuurlijk ook niks missen van mijn flits stedentrip en nam daarom de hop-on-hop-off bus. Als eerste stop had ik Lake garden gepland, waar ik een mooi groen park verwachtte om lekker te relaxen. Viel een beetje tegen: het grootste deel van het natuurgebied was omgetoverd tot het grootste ‘vrije’ vogelpark ter wereld. Met een groot net over een deel van het oerwoud worden de vogels in gevangenschap gehouden. Weliswaar altijd beter dan in een kooi in Artis, maar toch niet mijn ding en dan werd er ook nog eens € 10,- entree gevraagd. Skippen die hap, zou GJ zeggen. Dat heb ik dan ook maar gedaan. Stop nummer 21 zou bij een meer zijn, maar of ik zat teveel te kletsen of er is gewoon niet gestopt, maar opeens waren we al bij stop 22. Het hele rondje opnieuw zou weer twee uur duren, dus ik ben maar op bekend terrein uitgestapt om een lekker hapje te eten en een beetje te chillen.

Ik ontmoet onderweg de meest uiteenlopende mensen, maar het Franse stel waarmee ik vanavond zat te kletsen, overtrof toch echt alles: zij zijn op de fiets vanuit Frankrijk hiernaar toegekomen, zijn al door China gefietst, hebben zelfs in Mongolië met de Nomaden meegetrokken, slapen in tempels en in hun tentje bij mensen in de tuin. Uiteindelijk gaan ze ook nog op de fiets naar Zuid-Amerika. Voor de totale reis hebben ze twee jaar uitgetrokken. Mijn mond viel open ……

[svgallery name=”2014-03-07-maleisie”]

[anchor id=”05_mrt_2014″]
Woensdag 5 maart

Het is weer zover. Ik had nodig behoefte aan zonne-energie 🙂 en daar ontbreekt het niet aan in Kuala Lumpur (KL). Na een vlucht van 12 uur en met de klok 7 uur vooruit in de tijd landde ik op woensdagmiddag op KL. Vervolgens met de Klia Ekspres (zo schrijf je het echt) en de taxi (teksi) naar de résidence van Burger. Dit keer dus geen hotel, maar via airbnb.nl een kamer/badkamer bij een inwoner van KL geboekt. Best spannend, maar ik had al zo vaak contact met Burger gehad, dat het bijna leek alsof ik bij een vriendin op bezoek ging. En zo was ook de eerste ervaring: een hartelijk ontvangst door Burger en gelijk ’s avonds samen op pad. Haar appartement ligt op loopafstand van alle bezienswaardigheden.

Donderdag 6 maart

Burger was al vroeg naar haar werk, dus ik had het appartement met een heerlijk balkon voor mezelf. Voor de zekerheid maar vast wat muesli naar binnen gegooid, want ik ging vroeg naar de Petronas twin towers, op dit moment de hoogste tweeling toren in de wereld. Volgens zeggen, moest ik me vroeg melden om een gratis toegangskaart te halen waarna je te horen krijgt hoe laat je naar binnen mag. Helaas was dat gratis-gedeelte veranderd in een toegangsprijs van € 20,-, maar een kniesoor die daarop let. Om 11.00 uur mocht ik met de lift mee naar 83 hoog met halverwege een tussenstop om via de loopbrug van gebouw 1 naar gebouw 2 te gaan. Bizar is dat de brug aan beide kanten deels los zit, zodat er bij wind speling mogelijk is, grrr. Ook waren er de nodige vernuftigheden: een film in een soort rook weergegeven in plaats van op een scherm en een tv waarop via de QR-code op het toegangsbewijs informatie over de torens verscheen op de tv.

Mijn Nederlandse huidje is helaas niet gewend aan de warmte en hoge luchtvochtigheid waardoor mijn bovenbenen aan de binnenzijde helemaal rood zijn en ik van de pijn geen stap meer kon verzetten. Hmmm, crea-bea gelijk maar bij H&M een legging gekocht, bij de kassa een schaar gevraagd en de benen eraf geknipt. Uiteraard werd ik aangekeken alsof er water brandde.

Na te lang hebben rondgeslenterd zonder stadsplattegrond ben ik maar een vijfsterren hotel ingestapt en daar kreeg ik gratis en helemaal voor niets een kaart van KL. Op naar China Town. Wat moet ik daar nog over zeggen, veel rood en veel Chinezen :). Alsof ik nog in Thailand ben, trof ik toevallig een Thaise dame voor de massage en dat voelde als thuiskomen. Sawadeeka.