2011-03-Lapland

Een aanbieding van boekvandaag.nl naar Lapland konden we toch niet aan ons voorbij laten gaan. Ons doel voor deze vakantie: the big five van Finland te hebben gezien/gedaan: snow scooter, husky’s, rendieren, ijsvissen en het Noorderlicht.

Op zondag 20 maart 2011 vlogen we naar Kittila van waaruit we naar Levi gingen voor een verblijf van zeven dagen in Sokos hotel.  Deze dag hebben we de omgeving verkend en gegeten bij Bistro (slechte bediening en dito eten).

Maandag hebben we ijssculpturen gefotografeerd bij Icium en heb ik mezelf verwend met een skipak van het Finse merk Halti. In de hotelkamer genoten we van een sushi-diner.

Dinsdag was het dan zover: de ski’s werden ondergebonden en we hebben een groot deel van het 220 km  grote skigebied verkend. GJ in actie (filmpje) en Iny in actie (filmpje). Het gebied is anders dan andere skigebieden waar je overal besneeuwde bergtoppen ziet. In Lapland heb je de berg en daaromheen is het vlak. Aangezien we in een berghut al pasta voor lunch hadden, haalden we voor ‘s avonds de meest lekkere zalm die je je kunt bedenken. Niet bij de traiteur, maar gewoon bij de supermarkt. Toastje erbij en het feest was weer compleet. Zalm en rendier zijn echte Finse specialiteiten.

Woensdag zijn we met de camera’s op pad geweest en lunchten bij de Mexicaan. Om 18.45 uur was het dan zover: de snow scooter-safari op zoek naar het Noorderlicht. Als mummy’s verpakt met drie lagen kleding en een thermopak, speciale schoenen, bivakmuts en helm op startten we de scooters. Wat een gave ervaring! De scooter-paden zien eruit als een golfslagbad waardoor je zowat wordt gelanceerd. Via bospaadjes reden we in het donker richting de meren waar we met een snelheidje van 80 km overheen scheurden. Onderweg stopten we in een boshut waar de fire place werd ontstoken en worstjes werden bereid. Hiervan hebben we enkele foto’s; helaas van het scooterrijden zelf niet. Het Noorderlicht was ons niet gunstig gezind.

En toen was het alweer donderdag: de dag van de husky-safari. Ongeveer 15 autominuten van het hotel ligt Giewont Adventures. We hezen ons wederom in thermopakken en na een korte instructie haastten we ons naar de slee, want de honden stonden letterlijk in de startblokken. Deze ervaring is nauwelijks in woorden samen te vatten, onze filmpjes zeggen alles, film 1; film 2. Hardwerkende honden die ons met zoveel plezier door zo’n prachtig landschap op onze slee voortrokken, is een bijna emotionele gebeurtenis. Na afloop lekker met de honden geknuffeld, geluncht en toen helaas weer terug. ‘s Avonds een overheerlijke rendier steak gegeten bij Pihvi Pirtti.

Vrijdag zijn we nog een paar uur gaan skiën, maar het werd ‘s middags door de wind behoorlijk koud. Onderweg kom je op de piste van die hele kleine hutjes met een openhaard tegen waar je voor € 1,50 een warme chocolademelk koopt, die je wel buiten moet opdrinken. ‘s Avonds hebben we nog een zalmfeestje gehouden in de hotelkamer.

En helaas was het toen alweer zaterdag, onze laatste dag in Lapland. We hebben ons met een taxi naar ijshotel Luvattumaa laten brengen; ook weer een zeer bijzondere ervaring. Vervolgens zijn we stoer 6,5 km door de sneeuw terug naar het hotel gelopen via het langlaufpad. Ons heerlijke diner hadden we bij Wanha Poro.

Veel te snel was het alweer zondagochtend 10.30 uur, wat een gedoe met dat tijdverschil en die zomertijd, toen de vliegveldtaxi ons kwam halen. We hadden een zeer voorspoedige vlucht en landden 3/4 uur vroeger. Al snel was Marlies op Schiphol om ons thuis te brengen. Vervolgens zijn we razendsnel naar Grace gegaan, die een heerlijk tijd had bij Anja, Rob en Wil. Met moeite verliet ze dan ook haar logeeradres waar ze zich heerlijk in de tuin heeft uitgeleefd. Nogmaals dank voor de goede zorgen! En daarmee kwam ook gelijk een einde aan onze heerlijke vakantie in het land van de Sami’s.

Lapse-weetjes:

• betaalmiddel: euro
  • tijd: 1 uur later dan in Nederland
  • prijzen: gelijkwaardig aan Nederland (€ 4,50 voor twee gebakjes, smile)
  • dag/nacht: ‘s winters twee maanden geen licht en ‘s zomers Midzomernacht
  • temperatuur: kan dalen tot -41 graden. Thans rond vriespunt
This SimpleViewer gallery requires Macromedia Flash. Please open this post in your browser or get Macromedia Flash here.