2009-12-Schotland

Een jarenlange wens om Schotland te zien, is uitgekomen! Maandag 28 december om 17.30 uur vertrokken we met de boot vanaf IJmuiden alwaar Els en René als verrassing ons stonden uit te zwaaien. Wat ontzettend leuk. De volgende ochtend arriveerden we om 10.00 uur in New Castle en vanaf daar begon onze lange tocht naar boven in de Defender (moest weer terug na de Nederlandse APK-keuring). Na een schitterende reis door de besneeuwde Highlands waren we om 21.00 uur in het huis van Nout in Cannich. Gelukkig hadden Marjorie en Malcolm alle aanwezige straalkachels aangezet en de openhaard brandde volop. Helaas was het nog behoorlijk koud in huis en moesten we een jas aan van de ene naar de andere kamer, maar wat een heerlijk cozy optrekje en de volgende dag was alles gelukkig doorgewarmd.  Na een warme soep hielden we het voor gezien en zijn lekker naar bed gegaan. Wat een rust en wat hebben we lekker geslapen! Na een lekker ontbijt (of eigenlijk brunch) de Toyota uitgegraven en op de 4-wheel drive naar Glen Affric gereden om herten en de schitterende omgeving te fotograferen. Vervolgens naar Inverness, in de sneeuw toch wel een rit van meer dan een uur. Onderweg nog heerlijke Schotse stovies gegeten. Boodschappen gedaan en een bezoekje aan Marks en Spencer kon niet uitblijven. De terugweg was heftig, grote sneeuwvlokken belemmerden het zicht en de inwoners twijfelden of we nog wel naar Cannich konden komen, maar stapvoets rijdend waren we rond 20.00 uur weer thuis. Wat een bijzondere dag!

Oudjaarsdag heerlijk lang in bed gelegen, ontbijtje, website bijgewerkt en toen toch weer de moed bijelkaar geraapt om op pad te gaan. Ons doel was Cougie, maar we kwamen niet verder dan Hotel Tomich waar we hebben genoten van een soepje en de heerlijke Schotse muziek. Toen we vertrokken was het al donker, dus lekker naar huis en openhaard aan. Om 0.00 uur onze sterretjes afgestoken en nog wat nachtfotografie gedaan om uiteindelijk om 3.30 uur ons bedje in te rollen.

Nieuwjaarsdag begon met een afscheidsbezoek aan Marjorie en Malcolm, de whiskey om 10.30 uur was toch iets teveel van het goede voor ons. Er zijn weer bergen sneeuw gevallen, maar toch weer een poging gedaan in Cougie te komen en we zijn redelijk ver gekomen om te genieten van het uitzicht vanaf de heuvels. Op de terugweg gedineerd in Tomich en daarna lekker rozig zitten zijn bij de haard.

Zaterdag vast richting Edinburgh vertrokken, zodat we zondag op ons gemak naar New Castle konden rijden. Het was een lange rit en de weg was een glijbaan de stad in. Rond 19.00 uur een B&B gevonden en daar vlakbij heerlijk gegeten. Daarna met camera en statief de stad in, schitterend!

Volgens zeggen, zou de reis naar New Castle anderhalf uur duren. We namen het ruim en trokken er drieënhalf uur voor uit. Al snel bleek met de route van Tom Tom dat de rit veel langer zou zijn. Dat was gas erop en dat door de besneeuwde Highlands…. Om na een verschrikkelijke rit voor dichte slagbomen bij de boot te staan, die ons al toeterend verliet. Grom!

Dus er restte ons alleen weer een B&B te zoeken, dit keer in Whitley Bay. De volgende dag al winkelend in New Castle doorgebracht om ruim van tevoren naar de boot te gaan, die we dit keer haalden. Dinsdagochtend arriveerden we om 9.30 in een wit IJmuiden en gelijk door naar mijn werk. Het einde van een mooie en bijzondere vakantie.